Peuterballet danslessen in Hilversum

Leeftijd 2,5 tot 3 jaar

Deze les is speciaal voor de allerkleinsten. Kinderen van 2,5 t/m 3 jaar wordt spelenderwijs op zowel klassieke muziek als bekende kinderliedjes coördinatie, ritmegevoel, motoriek en kracht aangeleerd. Door passende, herkenbare thema’s leren de kinderen gebruik te maken van hun fantasie en inlevingsgevoel. Door licht technische oefeningen te doen, groeien de kinderen langzaam toe naar het kleuterballet.

Iedere les wordt op dezelfde manier opgebouwd en er zijn korte, terugkerende bewegingsactiviteiten. Vanwege de korte spanningsboog in deze leeftijdscategorie duurt een peuterballetles 30 minuten.

Meld je aan voor een proefles >
Schrijf je direct in >

Mogelijkheden:

Maandabonnement

  • 1 les/week Peuterballet (€ 23,00)

Waarom Peuterballet volgen bij Dance On Point:

  • Vaganova methode als basis bij de Klassieke Balletlessen
  • Kleine dansgroepen waarin aandacht wordt besteed aan zowel het individu als het groepsgevoel
  • Unieke lesmethode
  • Veel aandacht voor techniek

Lesmethode

Door de korte spanningsboog van een peuter wordt de peuterballetles van een half uur verdeeld in kortdurende oefeningen. In de thematische lessen waarbij de fantasie van het kind geprikkeld wordt, denk zoals bij de vierjaargetijden, sinterklaas, kerst, koningsdag, dieren, circus, etc, leert de peuter grove- en fijne motorische vaardigheden, ritmegevoel, ruimtebesef, kracht en coördinatie aan. Dit in afwisseling met technische oefeningen en dansverhalen.

Tijdens deze leuke en bovenal leerzame dansles, komen de allerjongste vanaf 2,5 jaar oud in aanraking met het cognitieve, sociale en emotionele aspect en wordt het in deze leeftijdsfase enorm versterkt. Hierdoor worden letterlijk en figuurlijk hun eigen wereld vergoot.

Het cognitief aspect in het algemeen

De peuter heeft sterke behoefte om de wereld te verkennen. Het geheugen en de aandachtsfunctie spelen hierin een belangrijke factor. Bij het geheugen wordt de informatie opgeslagen en teruggehaald. Dit om controle over de aandacht te krijgen (aandachtsfunctie) zoals bij het herinneren, denken, waarnemen, begrijpen en redeneren.

Wat doet het cognitieve aspect tijdens de balletles: “Dansen zet je aan het denken”

Het uitvoeren van dansbewegingen vereist zelfcontrole. Eerst moet je de opeenvolgende bewegingen onthouden en een planning maken met wanneer je het toepast, daarna tegelijkertijd acties uitvoeren en dat terwijl je in het ritme van de muziek moet blijven. Dit zijn de cognitieve processen en bevatten alle mentale vaardigheden: korte termijn-geheugen, planning, aandacht focus, multitasking, etc.

Het sociaal- emotionele aspect in het algemeen

Door de juiste emoties op de juiste momenten te controleren en aan te sturen, leert de peuter met zichzelf om te gaan als ook in groepsverband. Hierdoor groeit zijn/haar identiteitsgevoelig en wordt het inlevingsvermogen vergroot.

Wat doet het sociaal- emotionele aspect tijdens de balletles: “Dansen doet voelen”

Dans is een lichaamstaal waar emoties bewegingen worden. Het is iets dat we van kinds af aan spontaan doen. Dit komt omdat bij het voelen van ritme direct beweging wordt geactiveerd. Deze belichaamde vorm van expressie heeft een sterk sociaal element.

Kortom: Het is voor een peuter heel fijn om iets voor zichzelf te hebben om zijn/haar individu te kunnen ontwikkelen, waarbij een peuterballetles enorm geschikt is.

Kenmerken aan Peuterballet

Tijdens de Peuterlessen worden gedurende het dansseizoen gewerkt aan onder andere het zo hoog mogelijk lopen op de tenen oftewel trippelen. Bij het marcheren leren de kinderen in een hoek van 90 graden de knieën op te heffen en daarbij de voeten door te strekken, dit zal uiteindelijk tot een gracieuze huppel vormen. Andere veel voorkomende passen zijn; point en flexen, klappen in de handen als op enkele vinger, coru, de eerste voetpositie, demi plié, sauté parallel, echappe parallel en de galop. Deze bewegingen worden uitgevoerd in het centre (au milieu) en over de diagonaal.

Kleding

Om de peuters goed te kunnen corrigeren dragen de meisjes een roze balletpak met daaroverheen een bijpassend balletrokje. Het katoen wat in de balletpak is verweven zorgt voor een mooie aansluiting aan het lijfje en het rokje is van chiffon, dit is licht van gewicht en fladdert bij een pirouette mooi mee. Om de benen draagt het meisje een roze panty en om de voeten balletschoenen met hele zool.

De jongentjes hebben zwarte balletschoenen aan met daarin witte sokjes, een zwarte korte dansbroek en dragen daarop een aangesloten wit T-shirt.

Het geheel creëert samen een eenheid en rust, waarvoor Ballet ook staat.